به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش به نقل از ایسنا، مهدی فیض پیرامون اقدامات انجام شده در راستای کاهش آسیب های فضای مجازی در جمعیت دانش آموزی اظهار کرد: یک اقدام رسمی در آموزش و پرورش پیرامون تدوین کتب سواد رسانه شکل گرفت و اکنون شاهد تدریس آن در دبیرستان ها هستیم، البته معتقد نیستیم این اقدام کفایت می کند ، اما می تواند تا حدی دانش آموز را نسبت به پیامدهایی که حضور و درگیری با فضای مجازی و رسانه های جدید دارد آشنا کند.
وی افزود: از سوی دیگر به مشاورین مدارس توصیه شده است که به این موضوع بپردازند.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه البته معمولا مقوله فضای مجازی باید در خانه دنبال شود و نه در مدرسه؛ بر این عقیده که « بیش از مدرسه، خانواده ها هستند که باید فرزندان خود را کنترل کنند» تاکید کرد و گفت: اگر محیط خانواده منسجم باشد و کودک احساس کند در محیطی منسجم زیر چتر محبت پدر و مادر قرار دارد کنترل ساده تر خواهد بود.
فیض افزود: آمارها نشان می دهند عمده ترین مشکلات در این حوزه مربوط به دانش آموزانی است که فرزندان طلاق اند یا درون خانواده شان بحران هایی وجود دارد و پدر و مادر نسبت به یکدیگر موضع منفی دارند. در خانواده های گرفتار بحران دانش آموز در وضعیت رهاشدگی قرار می گیرد و این رهاشدگی باعث می شود دانش آموز بدون نظارتی از سوی پدر و مادر، عمده وقت خود را در فضای مجازی بگذراند.
وی با اشاره به اینکه معتقدیم بیشتر از مدرسه، خانواده ها و محیط صمیمی آن هاست که در کنترل و هدایت فرزندان در مسیر صحیح نقش دارند گفت: حضور موثر خانواده در هدایت فرزندان منجر به آن می شود تا دیگر شاهد تکرار بحران هایی از قبیل نهنگ آبی و خودکشی دانش آموزان نباشیم.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش درباره میزان حضور دانش آموزان در فضای مجازی اظهار کرد: در پایشی که به روش نمونه گیری در چند کلانشهر صورت گرفته، میانگین زمانی که دانش آموزان پای اینترنت، تلگرام و امثالهم صرف می کنند بیش از دو ساعت در روز است.
فیض درباره زمان استاندارد حضور کودکان و نوجوانان در فضای مجازی گفت: این استاندارد برای سنین مختلف، متفاوت است؛ اما نرم عادی این شاخص در دانش آموزان با سنین بالاتر حدود نیم ساعت در روز و در سنین پایین حدود یک ربع است. این در حالی است که اکنون دانش آموزان چهار برابر مقدار مورد توصیه به فضای مجازی وقت اختصاص می دهند.