سختی‌های مطلوب در یادگیری چه منافعی خواهند داشت؟

سختی های مطلوب، به اصطلاح روانشناسان، موانعی هستند که باعث می شوند فرایند یادگیری دشوارتر شده اما غیرممکن نشوند.

 این دشواری ها، باعث افزایش عمق یادگیری و کاهش فراموشی می شوند. برای رسیدن به این هدف، فاصله انداختن بین دوره های تمرینی مختلف (زماندهی کردن تمرینات)، درهم سازی تمرین ها و متنوع سازی آنها، استراتژی هایی هستند که به کار گرفته می شوند. مزیت فاصله زمانی بین تمرین ها، فراموش کردن اندکی از مطالب و تلاش بیشتر برای یادگیری دوباره آنها است که مانع از فراموشی سریع آنها می شود. اما منافع بیشتری می توان از سختی های مطلوب به دست آورد که در ادامه تشریح می شوند:

ایجاد مدل های ذهنی

با تمرین های دشوار کافی، مجموعه ای پیچیده از مهارت ها و دانش ها به صورت یک کل معنادار درآمده و یک مدل ذهنی را تشکیل می دهند که می توان آن را «نرم افزار مغزی» نامید. رانندگی یکی از مهارت هایی است که یادگیری آن نیاز به تمرکز بسیار بالا و توانایی استفاده ماهرانه دست ها را دارد. دلیل این دشواری و نیاز به تلاش های فراوان آن است که اقدامات و کارهای بسیاری در زمان رانندگی باید با یکدیگر انجام شوند. با گذشت زمان، این ترکیب از مهارت های عضلانی و فکری (به عنوان مثال، مهارت ها و اقدامات لازم برای انجام یک پارک دوبله یا عوض کردن دنده) تبدیل به مجموعه ای از مدل های ذهنی می شود که با رانندگی پیوند خورده اند.
مدل های ذهنی شکلی به شدت غنی و کارا از مهارت ها (دیدن توپ بیسبال در حال پرواز و ضربه به زدن به آن) و ساختارهای دانشی (یک توالی حفظ شده از حرکات شطرنج) است که می توانند مانند عادات شخصی در شرایط مختلف به کار گرفته شوند. عملکرد یک متخصص براساس هزاران ساعت تمرین در حوزه تخصصی و در شرایط مختلف شکل گرفته است. به این صورت مدل های ذهنی مختلفی در مغز این متخصص انباشته می شود و با حضور در هر شرایط جدید، می تواند با سرعت و دقت به تشخیص موقعیت پرداخته و مدل ذهنی مناسب آن را اجرا کند.

افزایش تسلط

تمرین های یادآوری مختلفی که در زمان های متفاوت و شرایط متفاوت انجام شده باشند، ارتباط خوبی بین شبکه های دانش شما ایجاد کرده و می تواند از تسلط شما بر آن حوزه پشتیبانی کند. این تمرین باعث چندگانه شدن مسیرهای یادآوری دانش شده و بر کارایی دانش شما در آینده می افزاید.
درباره یک آشپز باتجربه فکر کنید که دانش های پیچیده گوناگونی را درباره طعم ها و عطرها به ذهن خود سپرده است: عطرها و طعم ها در مقابل یکدیگر چگونه عمل می کنند، محتویات غذا چگونه با حرارت تغییر می کنند، نوع و جنس قابلمه ها چه تاثیری در طعم و کیفیت نهایی غذا دارند و ... . تمام این دانش ها می توانند در شرایط جدید و حتی در محیطی جدید به کار گرفته شده و کاربرد یادگیری های ما را افزایش دهند.

تقویت یادگیری مفهومی

انسان ها چگونه مفاهیم را می آموزند؟ به عنوان مثال چگونه تفاوت های بین سگ ها و گربه ها را در می یابند؟ شاید یکی از متداول ترین راه ها برای رسیدن به این دانش مفهومی، مشاهده نژادها و گونه های مختلفی از سگ ها و گربه ها است. مواجهه زماندهی شده و ترکیبی با یک موضوع متداول ترین تجربه انسان است. این شکل از آموختن، راه مناسبی برای یادگیری طولانی مدت است؛ چرا که انسان به مهارت های تشخیصی هم مجهز می شود. به عنوان مثال متوجه می شود که لاک پشت ها برای نفس کشیدن به سطح آب می آیند اما ماهی ها اینکار را نمی کنند. این مشاهده به درک این قانون کلی منجر می شود که ماهی ها می توانند در آب نفس بکشند. استراتژی درهم سازی گزینه ها باعث دشواری بسیار بیشتر یادگیری و زمانبر بودن آن می شد. با این حال، باعث می شد تا افراد مهارت تشخیصی بسیاری در شناسایی تفاوت ها به دست آورده و به طور همزمان نسبت به شباهت های پرنده های هم خانواده هم آگاهی کافی داشته باشند.
دشواری ناشی از این روش، یادگیری را به خوبی تقویت می کند. شما باید با وجود شباهت های بصری به تفاوت ها هم توجه کافی داشته باشید تا بتوانید فرمولی مناسبی برای انتخاب خانواده مناسب پرندگان به دست آورید. شواهد نشان داده که حساسیت زیاد موضوع و لزوم توجه به پیچیدگی ها و کوچک ترین جزئیات باعث می شود تا تسلط افراد به موضوع افزایش یابد.

بهبود تطبیق پذیری

سختی های یادآوری ناشی از زمانبدی، درهم سازی و تنوع بخشی به وسیله همان مهارت هایی رفع می شوند که در زمان یادآوری های روزانه به آنها نیاز است. مثال لوبیابازی کودکان را (که در مطالب قبلی به آن اشاره شد) به یاد بیاورید؛ جایی که کودکان تمرین کرده روی فاصله های 2 یا 4 فوتی با سطل ها، در واقعیت و مواجهه با سطل های 3 فوتی عملکرد بهتری داشتند. این نشان می دهد که دشواری در تمرینات باعث می شود تا افراد در شرایط غیرمنتظره عملکرد بهتری داشته باشند.

آماده سازی ذهن برای یادگیری

زمانی که پیش از آموختن راه حل یک مساله از شما خواسته می شود تا برای حل آن تقلا کنید، پاسخ نهایی را بهتر درک کرده و یادگیری شما بادوام تر خواهد شد. زمانی که شما قایق ماهیگیری خود را خریده اید برای گره زدن لنگر آن تلاش می کنید، نتیجه به دست آمده بهتر از زمانی است که در پارک ایستاده اید و به نحوه گره زدن های مختلف گوش می دهید.

کلید واژه ها

روانشناسی

تحصیلی

دانش آموز

موفقیت

مغز

تمرکز

یادگیری

نویسنده:

مهدیه فرح آبادی

پست قبلی

رویدادهای استرس زا مغز را پیر می‌کند

پست بعدی

راهکارهای عملی تمرکز حواس - راهکار عملی بیستم

در همین رابطه بخوانید :

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نام :
وب سایت :
دیدگاه :
پست الکترونیک :
نشانی پست الکترونیک شما نمایش داده نخواهد شد.