8 اشتباه ناخواسته از معلمین

اشتباهات ناخواسته معلمان می تواند به صورت خاموش به دانش آموزان آسیب وارد کند.

در این مقاله به تعدادی از این موارد اشاره می کنیم تا از بروز آنها جلوگیری نماییم.

اشتباه شماره ۱:

دانش آموزی برای پاسخ گویی به سوال معلم سرش را به طرف بالا گرفته و چشمانش را به سقف می دوزد تا با این کارش در آلبوم تصاویر ذهنی اش جواب مورد نظر را بیابد.
حال معلم چون توجیه علمی این کار او را نداند بر سرش فریاد می زند:
” مگر جواب سوال روی سقف نوشته شده”
با این کلام ناآگانه معلم، برای دانش آموز اتفاقات زیر رخ می دهد:

  • آلبوم ذهنی دانش آموز دیداری در هم ریخته می شود
  • دانش آموز دیگر قادر به پاسخ گویی نخواهد بود
  • یا در خوشبینانه ترین حالت به زمان بیشتری برای پاسخ به سوال احتیاج خواهد داشت

اشتباه ناخواسته از معلمین

اشتباه شماره ۲:

معلمینی که به دانش آموزان اجازه و فرصت نمی دهند که حین تدریسشان، سخنان و نوشته های روی تابلو وی را یادداشت کنند و از آنان  مصرانه می خواهد که در پایان تدریس، مطالب را بنویسند.
حال در این قسمت برای دانش آموز موارد زیر اتفاق می افتد:

  • اگر دانش آموز بنویسد، این کار را توهین به معلم می داند
  • اگر دانش آموز ننویسد، کانال یادگیری دانش آموزان لمسی را مسدود می کند
  • وقتی کانال یادگیری دانش آموز مسدود شد، آنان در درک مطلب درسی دچار گیجی، سردرگمی و نگرانی می شوند

 

اشتباه شماره ۳:

معلمینی که دانش آموز را از به کار بردن خودکارها و ماژیک های رنگی در دفتر و جزواتش منع می کنند.
این دسته معلمین این کار دانش آموز را اتلاف وقت تلقی می کنند.
وقتی دانش آموز از این کار منع شد، در حقیقت کانال یادگیری او که دیداری است مسدود می شود.
سایر مواردی که دانش آموزان دیداری را آزار می دهد:

  • معلمی که از زل زدن دانش آموز کلافه شده است و او را مورد انتقاد قرار می دهد.وقتی دانش آموز از این کار منع می شود، و در یادگیری دانش آموز تاثیر می گذارد
  • معلمی که اجازه نمی دهند دانش آموزان در حاشیه کتاب و یا دفترشان، مطلبی را بنویسند و یا نکات مهم درسی را با کمک ماژیک برجسته کنند 

 

اشتباه شماره ۴:

معلمینی که فقط پای تابلو، مسائلی را تند تند نوشته و بلافاصله خوشان نیز حل می کنند و صدایشان را برای ساعات پایانی آموزش ذخیره می کنند.
این دسته معلمین، در توضیح کلامی مفاهیم، بسیار صرفه جویی می کنند.
این شیوه برای دانش آموزان با کانال یادگیری شنیداری،‌برای معلمان حاصلی جز گچ خوردن ندارد.
اشتباه ناخواسته از معلمین

اشتباه شماره ۵:

هنگامی که معلمی حین تدریس از روش سه گام استفاده می کند.

  • توضیح
  • طرح سوال
  • غافلگیری

ممکن است برای بعضی از دانش آموزان لمسی، بار روانی زیادی داشته باشد تا جایی که به علت استرس زیادش دیگر قادر به گوش سپردن به بقیه درس نخواهد بود.
دانش آموز احساس می کند اگر انگشت اشاره معلم به سوی او رود در صورت عدم پاسخگویی به سوال، در بین دوستانش کند ذهن و ابله شناخته خواهد شد.

اشتباه شماره ۶:

آیا می دانستید، به کاربردن لغات آمرانه و الزام آور و از طرف معلم، در برخی از دانش آموزان حس مسئولیت و تعهد ایجاد می کند.
ولی در برخی دیگر، واکنش کاملا معکوس دارد و احساس ناخوشایند و جبهه گیری علیه معلم در آنها به وجود می آورد؟!

اشتباه شماره ۷:

آیا می دانستید برای گروهی از دانش آموزان،‌اخم و لبخند معلم،‌تاثیری بر عملکرد آنها ندارد.
ولی برای برخی دانش آموزان آنقدر مهم است که می تواند تمام هفته اش را تغییر دهد؟!

اشتباه شماره ۸:

آیا می دانستید برای گروهی از دانش آموزان، تشویقهای کلامی و زبانی مانند احسنت و آفرین گفتن هیچ تاثیری بر عملکرد آنها ندارد و فقط خودتان را خسته می کنید.
ولی تنها یک تشویق فیزیکی مانند لمس کردن شانه شان (البته تنها برای برخی از دانش آموزان) می تواند دنیایشان را عوض کند؟!

کلید واژه ها

دانش آموز

معلم

مدرسه

هوش

نویسنده:

مهدیه فرح آبادی

پست قبلی

راهکارهای عملی تمرکز حواس - راهکار عملی سوم

پست بعدی

مسابقات بین المللی قرآن

در همین رابطه بخوانید :

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نام :
وب سایت :
دیدگاه :
پست الکترونیک :
نشانی پست الکترونیک شما نمایش داده نخواهد شد.