باشگاه خبرنگاران جوان موسسه ای است که به منظور آموزش مهارتهای حرفه ای خبرنگاری و ایجاد بستر لازم برای رشد و شکوفایی استعدادهای جوان علاقه مند به این حرفه توسط معاونت سیاسی سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در سال 1378 تاسیس و زیر نظر آن حوزه اداره می گردد.
شاید برای اولین بار در تاریخ سه شنبه 19 آبان 1383 بود که دامنه yjc.ir باشگاه خبرنگاران جوان شروع به فعالیت نمود. این دامنه که مخفف کلمات young journalist club است در ایران رتبه 14 و در جهان رتبه 1104 را دارد.
نمونه قالب های قدیمی وب سایت باشگاه خبرنگاران جوان در زیر آمده است:
همچنین لوگو و نمادهای این وب سایت خبری تغییرات زیادی را به خود دیده است که می توانید بخشی از آنها را ادامه ملاحظه بفرمایید.
نکته ی جالبی که در وب سایت قدیمی باشگاه خبرنگاران جوان به آن بر خوردم قیمت ارز ، طلا و سکه بود که در سال 1385 در همین آبان ماه نرخ ها به صورت زیر بوده است :
اگه نرخ ها را آن مقایسه نمایید متوجه این همه تغییرات نرخ ارز و طلا تنها در طی ده سال خواهید شد.
وب سایت باشگاه خبرنگاران جوان در ابتدای پیدایش خود از نرم افزار تحریریه مختلفی استفاده می نمود و در روز بطور میانگین50 تا 100 خبر ارسال می نمود ولی در حال حاضر این وب سایت با استفاده از نرم افزار تحریریه ایران سامانه که مجری بسیاری از وب سایت های خبری بوده است ، توانسته است بطور میانگین حدود 600 خبر در روز را منتشر نماید.
این پیشرفت چشم گیر را باید در کنار نسخه های اندروید و ios ، کانال های تلگرام ، ربات ها و اینستاگرام این وب سایت قرار داد و متوجه شد که چه تلاش هایی در امر تولید و انتشار خبر در این وب سایت و مجموعه صورت گرفته است.
در حال حاضر این وب سایت دارای قسمت پخش زنده است که علاقه مندان می توانند برنامه های تلویزیون را بصورت آنلاین تماشا نمایند.
همچنین باشگاه خبرنگاران جوان مطالب خود را علاوه بر فارسی به زبان عربی نیز منتشر می نماید.
نکته ی که باید در بررسی این وب سایت بدان اشاره شود تبلیغات خیلی زیاد این وب سایت است.
همانطور که در عکس های بالا مشاهده نمودید این وب سایت در ابتدای پیدایش تبلیغاتی در سایت خود درج نمیکرد ولی به مرور زمان بر حجم این تبلیغات اضافه گردید تا به جایی که امروز تبلیغات بخش اعظم این وب سایت خبری است.
باید به این نکته توجه داشت که تبلیغات جزئی از زندگی انسان امروزی شده است و عامه کاربران و مردم از این بابت خسته و کلافه هستند. این خستگی را می توان در نسخه های ریسپانسیو (واکنش گرایی) این سایت خبری مشاهده نمود که در نسخه های تبلت و تلفن های هوشمند این تبلیغات آزار دهنده حذف می شوند.
به نظر می رسد برای رهایی انسان امروز از تبلیغات هجو و زائد باید تمامی اندیشمندان این حوزه گرد هم جمع شوند و راه حلی منطقی پیدا نمایند.
از طرفی صاحبان آگهی هم باید بدانند، کاربران از تلفن های هوشمند استفاده می نمایند و آنها بابت درج تبلیغات خود در وب سایت های نمایش دهنده آگهی هزینه های هنگفتی را متحمل نشوند و آنها هم با هوشمندی تمام به معرفی محصول ، شغل و خدمات خود بپردازند.
نکته آخری که بدان اشاره خواهیم نمود ، یک شکل بودن وب سایت های خبری ایرانی است. اینکه تمامی خبرگزاری ها از یک برند جهت ارائه سرویس استفاده نمایند نشان از قدرت آن برند در این زمینه دارد ولی اینکه تمامی سایت های ایرانی به یک شکل طراحی شوند کار حرفه ای نمی باشد. شاید اگر کسی از بیرون به ما نگاه کند ، فکر میکند در این کشور قحطی قالب و طراح آمده است ، در صورتی که اینطور نیست و با اندک صبر ، تحمل و ریسک می توان به طراحان و برنامه نویسان این کشور اعتماد نمود تا وب سایت هایی درخور و لایق بسازند. تصور این را بکنید ، تمامی اخبار ها از وب سایت های مرجع کپی می شوند و اینکه مطلب کپی و قالب کپی ، چقدر در روحیه و حال مخاطب اثر سوئی دارد.
خبرگزاری های ما باید سرعت ، دقت ، صدقت و از همه مهمتر کیفیت را سرلوحه کار خود قرار دهند و از قالب های کلیشه و رایگان دوری گزینند.