وی ادامه داد: 10 میلیون جلد باقی مانده از کتابهای درسی نیز به این دلیل چاپ شده که اگر کتابها در نقل و انتقالات، دچار آسیب و یا حادثه ای شد با کمبود مواجه نشویم.
محمدیان یادآور شد: همچنین تا اواخر مهرماه برخی اجزای بسته های آموزشی مانند سی دی یا کتابهای گویا از مرحله تولید خارج شده و تا 15 آبان در دسترس مدارس و دانش آموزان قرار می گیرد.
معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: امسال همانند سال های گذشته علاوه بر توزیع کتابهای درسی برای دانش آموزان، کتابهای جدید التالیف ویژه معلمان نیز چاپ و منتشر شده است.
به گفته محمدیان، روزانه بین 500 تا 600 هزار جلد کتاب توسط شرکت های افست و چاپ و نشر برای تمامی پایه های تحصیلی چاپ و منتشر می شود.
وی اضافه کرد: تولیدات درسی در شبکه ملی آموزشی رشد بارگذاری شده است و معلمان و دانش آموزان می توانند با مراجعه به سایت دفتر تالیف سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، متن و روش و ارزشیابی کتاب های درسی را مشاهده کنند.
محمدیان خاطرنشان کرد: تنها سایت معتبر کتاب های درسی سامانه اداره کل تدوین، چاپ و توزیع کتاب های درسی است و سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی صرفا مسئولیت هر آنچه در این سامانه بارگذاری شده را می پذیرد.
* تجلیل از مولفان برتر کتاب های درسی
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی از برگزاری آئین تجلیل از مولفان کتاب های درسی در مدرسه دارالفنون در 30 مهرماه خبر داد و گفت: در حاشیه این آئین نمایشگاهی از روند تغییرات محتوای کتاب های درسی از قبل تا بعد از انقلاب اسلامی به نمایش گذاشته می شود.
* عمر مفید کتاب های درسی پنج سال است
معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه کتاب درسی یک بار برای همیشه نیست، گفت: عمر مفید یک کتاب درسی، پنج سال است و در این مدت مطالب آن بازنگری و ارزشیابی می شود و در نهایت با پیدا کردن اشکالات، تغییرات کلی انجام خواهد شد.
محمدیان ادامه داد: کتاب ریاضیات 30 سال تغییر نکرده بود که اکنون با اعمال تغییرات، پیشرفت های بسیاری در این کتاب صورت گرفته است.
وی تصریح کرد: تدوین برنامه درسی مبتنی بر نیازها است که این نیازها توسط مراجع قانونی همچون مجمع تشخیص مصلحت نظام، مجلس شورای اسلامی، هیات دولت و شورای عالی انقلاب فرهنگی بررسی می شود و از والدین و دانش آموزان نیز نظرخواهی شده و نیاز بازار کار نیز مدنظر قرار می گیرد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی اظهار کرد: این نیازها در نهایت طبقه بندی شده و با زبان برنامه درسی ترجمه می شود.
محمدیان یادآور شد: موضوعات بسیاری برای درج در کتابهای درسی به سازمان پژوهش پیشنهاد می شود اما باید توجه داشت که صفحه کتاب های درسی صفحه نیازمندی های مجلات و تابلو اعلانات نیست بلکه باید مشخصه های آن جزء نیازهای عمومی باشد.
وی افزود: آثار تولید شده آموزش و پرورش محرمانه نیست بلکه در منزل همه مردم وجود دارد و همگان می توانند تغییرات و نقص ها را مشاهده کرده و تذکرات لازم را ارائه دهند.
معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه نمی توانیم به تمامی سلایق پاسخ دهیم، تصریح کرد: نقدها و عیب های رندانه درباره کتاب های درسی، حماقت است اما عیب ها را رندانه تشدید کردن نیز خیانت است و ما اینگونه نقد کردن را نمی پذیریم.
محمدیان با تاکید بر گسترش اجرایی کردن سیاست چند تالیفی کتاب های درسی گفت: در این رابطه چند سالی است درس آزاد در برخی کتاب های درسی گنجانده شده تا دانش آموزان و معلمان دست به تالیف بزنند.
وی ادامه داد: معلمان باید دست به قلم شده و کتاب های متنوع بنویسند و در این میان باید برخی الزامات همچون کنکور برداشته شود زیرا در غیر این صورت اهداف تربیتی و علمی عملیاتی نخواهد شد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی یادآور شد: با اعمال سیاست چند تالیفی و حذف کنکور، مهارت دانش آموزان برای ورود به دانشگاه و بازار کار بهتر سنجیده می شود.
محمدیان افزود: در این بین آموزش معلمان، پر بازده ترین هزینه ها برای آموزش و پرورش است و باید جایگاه علمی معلمان ارتقا یابد که این مهم با شعار اتفاق نمی افتد.
وی گفت: معلمی یک حرفه و مهارت است و نمی توان معلم آموزش ندیده را صرفا به خاطر دلسوزی و از جنس کمیته امدادی وارد آموزش و پرورش کرد.
محمدیان با اشاره به اینکه کلاس های 40 نفره انگیزه را از دانش آموزان می گیرد، اضافه کرد: یکی دیگر از موضوعات مهم ساعت برنامه درسی است که باید 45 دقیقه باشد اما گاه دو نوبت 45 دقیقه ای به آموزش اختصاص می یابد و تنها 10 دقیقه زنگ تفریح در نظر گرفته می شود که این مساله آرامش دانش آموزان و معلمان را بر هم می زند.