اکثر معلمان در چنین مواقعی دوباره سوال را تکرار می کنند که احتمالاً کمکی به دانش آموز نخواهد کرد. معلمان خوب در اینجا سعی می کنند به عقب برگردند و اطلاعات و دروس مربوط به سوال را برای دانش آموز یادآوری کنند. اطلاعات ممکن است منجر به این شود که دانش آموز به پاسخ صحیح سوال برسد. به عبارت دیگر، معلم سوال را به مجموعه ای از اطلاعات تجزیه می کند که البته سطوح آن بستگی به شرایط کلاس دارد. تعیین سطحی که سوال تجزیه می شود، بسیار مهم است، چون ممکن است به جای تجزیه کردن به طور مستقیم پاسخ را به دانش آموز بدهید.
برای راهنمایی دانش آموز برای رسیدن به پاسخ صحیح، بهتر است به روش های مختلفی برای تجزیه کردن اطلاعات فکر کنید که در رسیدن دانش آموز به پاسخ صحیح غیر مستقیم باشد. در استفاده از این تکنیک هدف اول تجزیه سوال به ساده ترین شکل ممکن است و هدف بعدی چگونگی و سرعت رسیدن به پاسخ است. در اینجا زمان باید مدیریت شود.
روش های بسیاری در تجزیه کردن اطلاعات و تکالیف سخت وجود دارد که شش مورد آن در اینجا ذکر شده است:
مثال بزنید
وقتی قرار است معلم برای راهنمایی دانش آموز در پاسخ دادن به مسئله یا معنی یک کلمه مثالی تهیه کند باید از هرچیزی که دانش آموز را در آن جهت هدایت می کند، استفاده کند. مثلاً برای گفتن معنی یک کلمه می توان از کلمات مشابه و هم معنی آن استفاده کرد.
توضیح حاشیه ای
وقتی معنی کلمه ای مثل «باستانی» را از دانش آموز می خواهید، می توانید از توضیحات حاشیه ای مربوط به این کلمه استفاده کنید. مثلاً به دانش آموز بگویید در سال 2080 می توانید به من بگویید باستانی. در آن موقع خیلی پیر شده ام. البته این روش برای هر دانش آموزی مناسب نیست چون نیاز به اطلاعات حاشیه ای درباره موضوع مورد پرسش دارد.
قاعده را توضیح دهید
وقتی دانش آموزی معنای کلمه ای را اشتباه می گوید یا آن را اشتباهی در جملهبه کار می گیرد، سعی کنید قاعده کاربردش را یادآوری کنید. مثلاً در مورد فعل بگویید کلمه ای است که کاری را انجام می دهد یا گویای حالتی از فاعل است. بقیه اجزای جمله مثل صفت و اسم و ... را نیز می توانید توضیح دهید.
مراحل قبل را توضیح دهید
وقتی دانش آموزی در کلاس پنجم نمی تواند به سوال ساده ریاضی پاسخ دهد که در کلاسهای پایین تر خوانده است، معلم به سادگی اطلاعات قبلی را برایش توضیح می دهد.
عقب گرد
گاهی اوقات کافی است پاسخ داده شده توسط دانش آموز را برایش تکرار کنید. بسیاری از انسان ها با شنیدن پاسخ ها به اشتباه خود پی خواهند برد. اگر دانش آموزی عملیات ریاضی مثل ضرب و تقسیم کردن را اشتباه انجام دهد، می توان با تکرار آن اشتباه را گوشزد کرد.
کاهش انتخاب های اشتباه
وقتی دانش آموزی نمی تواند معنای کلمه یا کاربرد آن را در جمله بگوید، می توانید مثلاً با گفتن اینکه آن کلمه فعل یا فاعل است، دانش آموز را به جواب نزدیک تر کنید و تعداد اشتباهات را به حداقل برسانید.