- بازی از نوع واکنش های حسی- حرکتی مثل دویدن به اطراف یا چکش زدن، به سمت بازی های نمادی مثل تظاهر به ماشین سواری تغییر می کند.
- قدرت توجهش به سرعت توسعه می یابد.
- از تجربیات چند حسی مثل دیدن، شنیدن و حس پاره کردن کاغذ لذت می برد.
- تمایل شدید به بررسی، دست زدن، پریدن و مزه کردن، اسباب بازی هایی دارد که درون جعبه باشند.
- علاقه روزافزونی به نام بردن اشیا در تصاویر، تکرار کلمات، نگاه کردن و گوش دادن به صحبت های افراد از خود نشان می دهد.
با توجه به موارد بالا، اسباب بازی طفل را در سال های گوناگون می توان این گونه شرح داد:
نیمه اول ساز اول
تماشای اسباب بازی های برّاق، که با نخ به کنار میله رخت خوابش آویخته شده و با جریان هوا در حرکت است یا قرقره اسباب بازی های فشاری یا مکیدنی،زنگوله، عروسک های صدادار و اسباب بازی هایی که با پرتاب کردن، زدن، فشار دادن، مکیدن یا تکان دادن سر و صدا ایجاد می کنند.
نیمه دوم سال اول
علاقه به تکان دادن، صدا در آوردن و جویدن اشیایی مثل اسباب بازی های پلاستیکی دارد. تهیه کتاب هایی از جنس پارچه یا مقوای ضخیم، ماشین ها یا جانورانی که روی چرخ های لاستیکی حرکت می کنند. حیوانات عروسکی پارچه ای و اسباب بازی های شناور در آن برای این سن مفید هستند.
نیمه اول سال دوم
لوازم رنگ آمیزی، بازی، کتاب هایی با جنس های مختلف و خوش رنگ، اسباب بازی های روی هم چیدنی، هل دادنی و کشیدنی مناسب اند.
در این سن کودک، به اسباب بازی های اطراف خود بیشتر علاقه نشان می دهد تا به سایر کودکان، البته گاه به هم لبخند زده، اسباب بازی هایشان را با هم عوض می کنند، از یکدیگر یا حتی از اطفال بزرگ تر و بزرگسالان تقلید می کنند، از همین رو مشاهده می کنید، که اسباب بازی ها را رها کرده و فقط با کاسه و بشقاب بازی می کند یا دوست دارد جا رو کند و ظرف بشوید؛ زیرا مادرش با آن ها سرو کار دارد. با توجه به این مطلب، خواندن شعر کودکانه به همراهی او برای رشد زبانی اش مناسب است.
گاه دیده شده که به اسباب بازی های ساده بیشتر علاقه نشان می دهد، زیرا قوه تجسّم و تخیل در آن ها بسیار شدید است؛ مثلاً با چند قطعه مکعب می تواند قطار بسازد بعد در آب بیندازد و به عنوان کشتی با آن بازی کند؛ در حالی که اگر قطاری فلزی داشت فقط می توانست آن را براند.
بین دو- سه سال
بازی های ساخت و ساز، لوازم خانه داری، پازل، لوازم خیالی مثل پزشکی و پلیسی، بازی مسابقه صندلی ها با قطع موسیقی، مدادسایی (کپی کردن نقش سکه)، کاشتن گیاه جمع کردن انواع برگ ها و گل ها، خواندن کتاب هایی با داستان ساده و تصاویر بزرگ، بازی با خمیر، گِل بازی، توپ بازی بیشترین سرگرمی او را تشکیل می دهند.