نام ایده: سلام صبحانه
نام ارائه دهنده/دهند گان: آرتین فارسی، آریو نیک یار، ارشیا زرپور و امیرحسین تقی زاده
زمینه و نوع پروژه: معماری
درجه سختی: متوسط
نام مدرسه: فرهنگ سعادت
مقدمه
منشا پیدایش صبحانه به عنوان یکی از وعده های اصلی غذایی در فرهنگ ایرانی است و یک سوم نیاز روزانه در افرادی که فعالیت جسمی و فکری دارند می بایست توسط صبحانه تامین شود. اما فرهنگ صرف صبحانه به خصوص در افرادی که، صبحگاه مجبور به ترک منزل، هستند، مانند دانشجویان در حال فراموشی است. از طرف دیگر حاکم شدن نظام ارئه " غذای فوری" (Fast food) باعث شده تا افراد به انواع صبحانه های آماده و نا سالم روی آورده و غذا خوردن بیشتر جنبه رفع نیاز زیستی به خود گیرد و جنبه های فرهنگی اش کمتر شود. با توجه به این امر و موارد ذکر شده در مورد اهمیت صرف صبحانه، طراحی ابزاری برای صرف صبحانه در گروه دانش آموزان، در این پروژه با شناسایی عوامل کم توجهی به صرف صبحانه، توسط گروه دانش آموزان و عادت های غذایی ایرانی، سعی شده ابزاری برای صرف صبحانه سرد سنتی ایرانی برای گروه دانشجویان، در محیط دانشگاه، طراحی شود تا علاوه بر توجه به این وعده غذایی، عادت های صرف صبحانه ایرانی در این گروه ترویج شود.
از آنجایی که ارائه صبحانه به وسیله عوامل بصری و بویایی موجود در مواد غذایی (بوی نان؛ خود نان و ...) و ایجاد شرایط دورهم نشینی در هنگام صرف صبحانه، می تواند از عوامل ترویج دهنده این وعده غذایی در گروه دانش آموزان باشد. در نتیجه در این پروژه هدف طراحی استند سیار فروش صبحانه سنتی (نان تازه و پنیر و گردو و ...) در مدارس جهت تشویق دانش آموزان به خوردن صبحانه است.
خلاصه طرح در این پروژه استندی سیار که بر روی یک یدک کش سوار می شود جهت ارائه صبحانه سنتی به دانش آموزان؛ طراحی شده است. پیش خوان این استند تا شو بوده و در نتیجه استند کم حجم می شود تا بتواند بر یدک کش سوار شده و قایل حمل به مدارس باشد. در این استند پیشخوانی جهت عرضه صبحانه و آماده سازی مواد غذایی ان توسط مسول فروش؛ و پیشخوانی دیگر جهت خرید این مواد غذایی عرضه شده توسط دانش آموزان است. این استند بر روی یک یدک کش طراحی شده در این پروژه سوار شده است و می تواند به اتومبیل متصل شده و به مدارس حمل شود. کاربرد طرح طراحی استند سیار عرضه صبحانه سنتی ایرانی جهت تشویق دانش آموزان به صرف صبحانه سنتی ایرانی است.
روش
ابتدا دانش آموزان اقدام به برگزاری کارگاه های ایده یابی نمودند سپس ایده گروه گسترش یافته و تکمیل شد. در ادامه ایده ای که دانش آموزان داشتند در قالب نقشه و طرح پیاده سازی شد و فهرست مواد مورد نیاز برای ساخت ماکت ایده (سازه معماری) تعیین شد. در ادامه ماکت مد نظر ساخته شد و قطعات ماکت توسط نرم افزارهای سه بعدی کامپیوتری (سالید وورکز) ساخته شده و توسط دستگاه های برش لیزر ورقه های فوم برد برش خورده و توسط لوازم مرتبط با ساخت فضای های مرتبط با ماکت موضوع تکمیل شد.
مهارت های کسب شده
- روش ایده یابی (بارش مغزی)
- مهارت کار در آزمایشگاه (رعایت نکات ایمنی)
- آشنایی با مهارت کاربرد ابزار و وسایل مورد نیاز
- آشنایی با پروپوزال نویسی
- آشنایی با مقاله نویسی
- آشنایی با تهیه پاورپوینت
- آشنایی با نحوه جستجوی اطلاعات
- آشنایی نحوه فیش برداری
- مهارت ساخت پوستر علمی
- مهارت انجام کارگروهی
- آشنایی با اهمیت خوردن صبحانه
- آشنایی با نحوه ساخت ماکت و طراحی نقشه