وی گفت: قرار بر حذف مدارس تیزهوشان نیست اما به طور قطع این مدارس کنترل و مدیریت خواهند شد ، براساس سند تحول بنیادین ، دانش آموزان با ویژگی های مختلف باید دریک مدرسه تحصیل کنند.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، مهدی نوید ادهم درباره چالش های تنوع مدارس در ایران اظهار کرد: اگر قرار بر تفکیک باشد، این جداسازی باید، حداقل و همراه با توجیهات کارشناسی باشد.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش، مدارس تیزهوشان را هم از این قاعده مستثنی ندانست و عنوان کرد: در اینجا هم اصل بر عدم تفکیک است و اگر قرار بروجود مدارس ویژه ای باشد، باید درحداقل باشد، به عبارت دیگر تنها کسانی که به مفهوم دقیق کلمه تیز هوش هستند و از بهره هوشی بسیار بالا برخوردارند، می توانند در این مدارس تحصیل کنند.
وی با اشاره به این مطلب که واقعیت های موجود جامعه هم باید مد نظر قرار گیرد، اضافه کرد: متاسفانه در سال های گذشته به دلایل مختلف مدارس تفکیک شد که این موضوع می تواند به انسجام اجتماعی و ملی آسیب وارد کند، بنابراین باید در راستای اجرای سند تحول این مدارس با شیب ملایم، به هم پیوسته و یکپارچه شود تا جامعه هم پذیرای آن باشد، خوشبختانه استراتژی آموزش و پرورش در حال حاضر براین مسیر قرار گرفته است .
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش افزود: پیش بینی بنده برای سال 1400 حذف مدارس تیزهوشان نیست اما قطعا این مدارس کنترل و مدیریت خواهند شد و تعداد اندکی از دانش آموزان تیزهوش واقعی خدمات ویژه دریافت خواهند کرد.
نویدادهم مدارس علوم معارف و ورزش را جزو گروه مدارس خاص ندانست و بیان کرد: این ها را می توان مدارس تخصصی قملداد کرد که رشته هایی ویژه ای را مورد توجه قرار می دهند.
وی، مدارس شبانه روزی را از جمله مدارس دولتی عادی توصیف کرد که در مناطق دورافتاده و صعب العبور، درس خواندن را برای دانش اموزان تسهیل می کنند و از دستاوردهای خوب انقلاب می باشند .
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش ، دسته بندی مدارس به 18 نوع مدرسه را تایید نکرد .