همچنین برای رسیدن به برنامه ریزی خوب، لازم است برنامه مشخص و همراه با جزییات معین باشد. در برنامه ریزی تحصیلی عامل دیگری نیز موثر است و اغلب از آن غفلت می شود: داشتن یک نقشه دوم.
اکثر برنامه ریزی های درسی معلم محور هستند، به این معنی که کارهایی که معلم باید انجام دهد، تکالیفی که معلم باید جمع کند و درس هایی که معلم باید بدهد را توضیح می دهند.
برنامه ریزی های درسی کمتر به نحوه ی عملکرد دانش آموزان توجه دارند. به اینکه دانش آموزان حین تدریس چه باید کنند؟
آیا باید به دقت گوش دهند یا مطالب را یادداشت کنند. چگونه باید یادداشت برداری کنند؟
مطالب درسی را چگونه مرور کنند و مسائلی از این دست.
باید در هر مرحله از تدریس به عملکرد دانش آموزان توجه داشت و پیشرفت آن ها به مرحله ی بعدی تدریس یا انجام دادن کارهای بیشتری در همان مرحله برای یادگیری بیشتر را بررسی کرد. فکر کردن درباره کارهایی که دانش آموزان باید انجام دهند، بسیار مهم است چون به شما کمک می کند در برنامه ریزی درسی و شیوه تدریس از چشم دانش آموزان به تدریس نگاه کنید.
همچنین چنین رویکردی ، به شما کمک می کند به یاد بیاورید که در طول تدریس همیشه یک گام قبلتر را بررسی کنید و در صورت لزوم، از مباحثه و مشاوره ی بیشتر برای درک بهتر درس استفاده کنید. بنابراین، در تدریس مثل یک پیراهن دوطرفه همیشه نقشه دومی نیز داشته باشید تا در مواقع لزوم استراتژی خود را در تدریس عوض کنید.