ترسیم نقشه‌ ی دوم - تدریس موفق - قسمت سوم

بهترین برنامه ریزی درسی سلسله ای از اهداف را شامل می شود و قبل از انتخاب روش و فعالیت لازم نحوه ارزیابی نزدیکی به اهداف و دستیابی به نتایج را تعیین می کند. 

همچنین برای رسیدن به برنامه ریزی خوب، لازم است برنامه مشخص و همراه با جزییات معین باشد. در برنامه ریزی تحصیلی عامل دیگری نیز موثر است و اغلب از آن غفلت می شود: داشتن یک نقشه دوم.
اکثر برنامه ریزی های درسی معلم محور هستند، به این معنی که کارهایی که معلم باید انجام دهد، تکالیفی که معلم باید جمع کند و درس هایی که معلم باید بدهد را توضیح می دهند.
برنامه ریزی های درسی کمتر به نحوه ی عملکرد دانش آموزان توجه دارند. به اینکه دانش آموزان حین تدریس چه باید کنند؟
آیا باید به دقت گوش دهند یا مطالب را یادداشت کنند. چگونه باید یادداشت برداری کنند؟ 
مطالب درسی را چگونه مرور کنند و مسائلی از این دست. 
باید در هر مرحله از تدریس به عملکرد دانش آموزان توجه داشت و پیشرفت آن ها به مرحله ی بعدی تدریس یا انجام دادن کارهای بیشتری در همان مرحله برای یادگیری بیشتر را بررسی کرد. فکر کردن درباره کارهایی که دانش آموزان باید انجام دهند، بسیار مهم است چون به شما کمک می کند در برنامه ریزی درسی و شیوه تدریس از چشم دانش آموزان به تدریس نگاه کنید. 
همچنین  چنین رویکردی ، به شما کمک می کند به یاد بیاورید که در طول تدریس همیشه یک گام قبلتر را بررسی کنید و در صورت لزوم، از مباحثه و مشاوره ی بیشتر برای درک بهتر درس استفاده کنید. بنابراین، در تدریس مثل یک پیراهن دوطرفه همیشه نقشه دومی نیز داشته باشید تا در مواقع لزوم استراتژی خود را در تدریس عوض کنید.

کلید واژه ها

معلم

دانش آموز

مدرسه

تدریس موفق

خلاقیت

موفقیت

نویسنده:

مهدیه فرح آبادی

پست قبلی

راهکارهای عملی تمرکز حواس - راهکار عملی هفدهم

پست بعدی

کارنامه نه ماه مداد آنلاین

در همین رابطه بخوانید :

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نام :
وب سایت :
دیدگاه :
پست الکترونیک :
نشانی پست الکترونیک شما نمایش داده نخواهد شد.