مسعود شکوهی مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش با اشاره به آغاز هدایت تحصیلی دانش آموزان از اول تیرماه، اظهار داشت: در هدایت تحصیلی، نظر مشاور، دانش آموز، معلم و والدین و نمرات عملکرد تحصیلی دانش آموزان در پایه هفتم، هشتم و نهم ملاک است.
مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش، یادآور شد: در این سنجش، وضعیت، استعداد دانش آموز، ویژگی های شخصیتی، رغبت تحصیلی و توانایی های آن، از طریق انجام آزمون هایی سنجیده می شود و بر اساس این سنجش، توانایی و استعداد هر دانش آموز به صورت فردی سنجیده شده و در هدایت تحصیلی هر دانش آموز را به صورت یک پروژه می بینیم.
شکوهی تصریح کرد: دانش آموزان در آزمون مشاوره شرکت می کنند و بعد از این مرحله، عملکرد تحصیلی دانش آموزان و نمرات مرحله دوم آنها در پایه های هفتم، هشتم و نهم ارزیابی می شود که این نمرات در پایه هفتم و هشتم ضریب یک و در پایه نهم دارای ضریب 2 است.
وی در پاسخ به این پرسش که «آیا هدایت مشاوران تحصیلی حکم اجبار و قطعی دارد؟»، خاطرنشان کرد: نه، اینطور نیست؛ بلکه در شیوه نامه ابلاغی تاکید شده است که این موضوع نقش توصیه ای داشته و اجباری نیست و بر اساس بررسی های مشاوره ای و نمرات کسب شده دانش آموزان، کار هدایت تحصیلی آنها انجام می شود.
مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش تأکید کرد: ویژگی حاکم بر هدایت تحصیلی دانش آموزان انتخاب آزادانه و آگاهانه آنهاست تا دانش آموزان بتوانند در هدایت تحصیلی انتخاب آگاهانه ای داشته باشند.
شکوهی با اذعان بر این نکته که نیروی کافی در موضوع مشاوره وجود ندارد، گفت: این کار را باید از پایه اول انجام دهیم، اما برای سال های فعلی امکان انجام آن میسر نیست؛ ضمن اینکه در موضوع هدایت تحصیلی دانش آموزان موارد مختلفی ارزیابی می شود که بخشی از آنها به عنوان مداخله گر عمل می کنند.
وی با بیان اینکه هدایت تحصیلی کار فرایندی است نه مقطعی، بیان داشت: تلاش می کنیم پرونده الکترونیکی مشاوره را برای دانش آموزان عملیاتی کنیم که امسال برای دانش آموزان پایه نهم انجام شد و از سال آینده نیز برای دانش آموزان پایه های هفتم و هشتم اجرایی خواهد شد.
مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش متذکر شد: قصد داریم در مرحله اول، این کار را در متوسطه اول و در مرحله دوم برای دوره ابتدایی انجام دهیم تا هدایت تحصیلی به خوبی انجام شود.
شکوهی درخصوص «انتقادات والدین و دانش آموزان نسبت به موضوع هدایت تحصیلی»، عنوان کرد: موضوع به این صورت بود که اولاً ما در بحث حوزه استعدادی، توانایی، رغبت و ویژگی دانش آموزان، به صورت جدی عمل نکرده بودیم که این موضوع نیازمند عزمی عمومی است؛ ضمن اینکه ما فقط نمرات برگه دانش آموزان را که در امتحانات کسب کرده بودند ملاک قرار داده بودیم که بعضاً حتی نمرات به صورت غیرواقعی مطرح می شود.