چهار گام برای یادگیری

با پاسخ دادن به سوالات زیر استراتژی یادگیری خود را طرح ریزی کنید.

 

 

با گذشته شروع کنید

  • چه تجاربی درباره نحوه یادگیری خود دارید؟
  • آیا خواندن را دوست دارید؟ حل مسائل؟ حفظ کردن؟ از بر خواندن؟ تجزیه و تحلیل کردن؟ مباحثه کردن؟ به کدامیک بیشتر علاقه مندید؟
  • آیا خلاصه کردن مطالب را بلدید؟
  • پرسیدن سوال درباره مطالبی که مطالعه کردید را چه؟
  • مرور کردن؟
  • دسترسی پیدا کردن به اطلاعات از منابع مختلف؟
  • مطالعه در خلوت و یا در گروه؟
  • زمان مطالعه شما باید طولانی باشد و یا به چند زمان کوتاهتر تقسیم شود؟
  • عادتهای مطالعه شما چیست؟ چگونه این عادتها به وجود آمده اند؟ کدامشان خوب است و کدامشان بد؟
  • چگونه می توانید مطالبی را که یاد گرفته اید به بهترین وجه ارزیابی کنید؟ از طریق یک امتحان کتبی؟ یک رساله کوتاه؟ و یا یک مصاحبه؟

 استراتژی یادگیری

 پرداختن به زمان حال

  • چقدر به این مطلب علاقه مندم؟
  • چقدر زمان می خواهم صرف یادگیری این مطلب کنم؟
  • آیا شرایط محیطی مناسب هستند؟
  • چه چیزهایی در کنترل من هستند و چه چیزهایی خارج؟
  •  آیا می توانم برخی شرایط نامناسب را تغییر دهم؟
  • چه چیزی باعث می شود تا من خودم را وقف یادگیری این مطلب کنم؟
  • آیا من برنامه خاصی دارم؟ آیا برنامه من با توجه به تجارب گذشته و سبک مطالعه ام تنظیم شده است؟

 توجه به چگونگی فهم موضوع اصلی

  • عنوان مطلب چیست؟
  • نکات کلیدی قابل توجه کدام هستند؟
  • آیا من این نکات را متوجه می شوم؟
  • از قبل چه چیزهایی در مورد این مطلب می دانم؟
  • آیا موضوعات مرتبط با آن را می دانم؟
  • چه نوع منابع و اطلاعاتی به من کمک خواهد کرد؟
  •  آیا برای دستیابی به اطلاعات تنها به یک منبع(مثلا کتاب درسی) اکتفا خواهم کرد؟
  • آیا به جستجو برای یافتن منابع اضافه نیاز دارم؟
  • وقتی که مطالعه می کنم، آیا از خودم می پرسم که آیا متوجه مطلب شده ام؟
  • آیا باید سریعتر پیش بروم و یا آهسته تر؟
  •  وقتی که مطلبی را متوجه نمی شوم، آیا از خودم می پرسم چرا؟
  • آیا مطالعه را متوقف کرده و مطلب را خلاصه می کنم؟
  • آیا مطالعه را متوقف کرده و از خودم می پرسم که آیا ادامه آن منطقی است؟
  •  آیا مطالعه را متوقف کرده و روند آن را ارزیابی می کنم(مثبت/منفی)؟
  • آیا من قبل از ادامه مطالعه به زمانی برای فکر کردن در مورد مطلب نیاز ندارم؟
  • آیا من برای پردازش و جا افتادن مطلب در مغزم نیاز به مباحثه با هم آموزانم را ندارم؟
  • آیا من به یک فرد موثق مثل معلم، کتابدار و یا متخصص آن رشته نیاز ندارم؟

 مرور و بازبینی

  • آیا درست عمل کردم؟
  • چه کارهایی را بهتر می توانستم انجام دهم؟
  • آیا برنامه من با نقاط ضعف و قوت من همخوانی داشت؟
  • آیا شرایط صحیحی را انتخاب کردم؟
  •  آیا برنامه ام را کامل اجرا کردم؟ منضبط بودم؟
  • آیا به موفقیت رسیدم؟
  • آیا موفقیتم را به فال نیک گرفتم و خودم را تشویق کردم؟
کلید واژه ها

مطالعه

یادگیری

کتاب

دانش آموز

موفقیت

منبع

مدیریت

نویسنده:

مهدیه فرح آبادی

پست قبلی

چطور براى فصل امتحانات برنامه ریزى كنیم؟ - قسمت پایانی

پست بعدی

پکیج آموزشی پاورپوینت

در همین رابطه بخوانید :

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نام :
وب سایت :
دیدگاه :
پست الکترونیک :
نشانی پست الکترونیک شما نمایش داده نخواهد شد.