وزیرآموزش و پرورش با بیان این که رسیدگی به وضعیت دانش آموزان با نیازهای ویژه در اولویت قرار دارد، گفت: تعلیم و تربیت دانش آموزان با نیازهای ویژه سخت، پیچیده و تخصصی است .
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، فخرالدین دانش آشتیانی در دیدار صمیمی با کارکنان سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، اظهارکرد: دانش آموزان استثنایی در اولویت قرار دارند و ما نسبت به آنها وظیفه داریم هرچه در توان داریم برای این عزیزان انجام دهیم وخدماتی که به آنها ارائه می دهیم باید از پشتوانه علمی برخوردار باشد .چون نوع خدمات به این عزیزان سخت، پیچیده و تخصصی است .
دانش آشتیانی تصریح کرد: اگر لازم باشد دانشگاه فرهنگیان برنامه خاصی برای نحوه آموزش با دانشگاه های تخصصی خارج از کشور ارائه کند و به صورت مشترک برای بالا بردن توان علمی آنها برنامه ریزی کنند .
وزیرآموزش و پرورش ادامه داد: باید یک تغییر بینش فرهنگی در خانواده های دانش آموزان با نیازهای ویژه ایجاد کنیم وآن این است که بچه ها پس از تحصیل نمی توانند درجامعه حضور پیدا کنند و بامشکلاتی روبرو می شوند .از جمله اینکه، خانواده آنها تمایل ندارند این گونه بچه ها در مناسبات خانواده وآمد و رفت های فامیلی حضور داشته باشند ! و از طرفی جامعه نیز نگاه صحیحی نسبت به این گونه افراد ندارد .
وزیرآموزش و پرورش خاطر نشان کرد: وظیفه آموزش و پرورش است که با انجام اقدامات فرهنگی، خانواده و جامعه را نسبت به این موضوع آگاه سازد و آموزش لازم به خانواده و جامعه بدهد تا بتوانیم ازظرفیت این افراد درجامعه بهره ببریم .
دانش آشتیانی تاکیدکرد: با کمک متخصصین بایدیک برنامه جامعی برای این تغییر نگرش ارائه کنیم تا این گونه افراد با شرایط خاص بتوانند وارد جامعه و بازارکارشوند و توانمندی های آنها به منصه ظهور و بروز برسد .
وزیرآموزش و پرورش افزود: یکی از راه های پذیرش این افراد آن است که استثنا نشوند تا زمینه پذیرش آنها درجامعه فراهم شود .
وی گفت: اگر این دانش آموزان در کنار دانش آموزان عادی باشند روند عادی سازی و همزیستی مسالمت آمیز آنها ایجاد می شود .
دانش آشتیانی با اشاره به امر عادی سازی گفت: یکی از مولفه هایی که می تواند به تسهیل این امر کمک کند، فاصله گرفتن از حالت مکانیکی و ایجاد محیط های شاد و با نشاط درمدارس استثنایی است. که برای دسترسی به آن حتی ممکن است در قوانین و مقررات اصلاح و تغییری صورت بگیرد .
وی خاطر نشان کرد: باید در استان ها و مناطق از مشارکت فکری اولیای این دانش آموزان بهره گرفت. ولازم نیست همه کار این گونه دانش آموزان انحصاری توسط دولت صورت بگیرد و بخش خصوصی نیز طبق استانداردهای سازمان آموزش و پرورش استثنایی می تواند خدماتی را به دانش آموزان و اولیای آنها ارائه کند.