تکنیک های خلق پذیرندگی
و شنونده بودن ( تیز حس بودن )
پذیرنده بودن ، به معنی پذیرنده بودن مردم نیز می باشد . نسبت به نظرات ، احتیاجات ، احساسات و حتی اشتباهات شان . پذیرنده بودن درست مانند بخشنده و صبور بودن است . پذیرندگی یعنی به حرف دیگران گوش دهیم و سعی کنیم مشکلات شان را ، آرزو ها و رویاهای شان را بفهمیم . گشوده و پذیرنده بودن یعنی انسان بودن . یعنی دیگران را در برابر انسانیت خود یکسان بدانید .
پذیرنده باشید ( نسبت به چیزهای جدید گشوده و مشتاق باشید. ) چنین نگرشی به زندگی ، نه تنها شما را در خلاقتر بودن کمک می کند ، بلکه کمک می کند تا ایده های شما به صورت پرتو مثبتی متجلی شوند .
ایده های شما دیگران را کمک می کنند ، و یا نیاز های دیگران را در نظر خواهند گرفت .
پذیرنده بودن یعنی به مردم بهای فوق العاده دادن ، آنها بیش از آنچه می پندارید با ارزشند . هنر شنیدن موثر ، به ظاهر به ارتباطات کلامی را نیز در بر می گیرد . بنابراین قبل از کلمات ، باید بیاموزیم که به تن و آهستگی و بلندی ، زیری و بمی صدا نیر گوش دهیم ( اشارات فرازبانی )
این مشخصات در صبحت کرن ، گویاتر از خود کلمات صبحت می کنند .
گوش دادن ساحلی :
گوش دادن ساحلی تمرینی است برای تقویت قابلیت شنیداری شما ، در زمان هایی که حوصله تان سر می رود و کاری برای انجام دادن ندارید . ما وقتی در کنار دریا دراز می کشیم ، معمولا به صحبت های اطرافیان مان گوش می دهیم . حال تمرین شما این است که دورترین شخصی که صدایش به شما می رسد را به جای افراد دور و برتان انخاب کنید ؛ گوش های تان را تنظیم کنید و سعی کنید بفهمید او چه می گوید . این تمرین قابلیت فیزیکی شما را برای شنیدن و قابلیت ذهنی تان را برای تشخیص دادن بالا می برد .
کم کردن صدای تلویزیون :
کم کردن صدای تلویزیون ( یا رادیو ) ، یک تکنیک خوب دیگر است . صدای رادیو یا تلویزیون را تا حد ممکن ، یعنی جایی که هنوز قادر به شنیدن آن باشید ، کم کنید . به صداها دقت کنید ، تلاش کنید بشنوید چه می گویند . در دنیای امروز ، امکان واضح شنیدن خیلی لذت بخش می باشد ولی ما را به شنوندگان تنبل تبدیل کرده است . با کم کردن صدای تلویزیون یا بهم زدن تنظیم موج رادیو که وضوح صدایش از بین برود ، و سپس گوش دادن به آن ، می توانیم بیاموزیم چگونه شنوندگانی بهتر شویم .
همهمه نخبگان :
این تمرین نیاز به یک گروه ماننده دانش آموزان یک کلاس یا شرکت کنندگان یک سمینار یا افرادی در محل کار دارد . ابتدا گروه را به دو گروه مساوی تقسیم کنید . افراد هر گروه باید یک یار در گروه مقابل انتخاب کنند . یک گروه را در یک سمت اتاق بنشانید و گروه دیگر را در سمت دیگر اتاق . از اعضای یک گروه بخواهید تا اعداد و حروف را ( بطور نا مرتب و تصادفی ) و با صدای بلند برای یارشان در گروه دیگر بخوانند . یار هر کس باید پیغامی که می شنود را سریع یادداشت کند . صدایی که از صحبت همزمان این افراد با یارشان در گروه مقابل بلند می شود ، اجازه نمی دهد اطلاعات درست و لازم به گوش طرف مقابل برسد . برای از بین بردن این همهمه ، مغز باید تمام صداعا را غیر از صدای یارش در گروه مقابل پایین بیاورد . این تمرین جالبی است که ذهن را برای تمرکز و شنیدن بهتر پرورش می دهد .
خلاقیت ارتباطی :
اصلی ترین قانون ارتباطات خلاق این است که عبارات منفی را حذف کنیم ، یا به حداقل برسانیم . شما باید در فعالیتهای تان از عبارات مثبت و تقویت کننده استفاده کنید . عبارتی از قبیل : "آفرین!" ، "خوب انجامش دادی!" " کارت عالی بود!" ، "ما واقعا شانس آوردیم که تو را در تیم داریم!" ، "باید هیجان انگیز باشد که آنقدر خلاقی!" .
با پیش گرفتن این قواعد ساده در ارتباطات کلامی ، شما می توانید روابط بسیار بهتری با اطرافیان تان برقرار کنید .
حرف آخر :
ممکن است متناقض به نظر برسد ، اما همه چیزهایی که شما در اطراف تان می بینید ( دنیای مادی ) می گذرد و روزی تمام می شود . تنها چیز واقعی که ما داریم ، رویاهای مان هستند که به واقعیاتی جدید تبدیل خواهند شد : آنها در کنش ها و آفریده های آینده مان زنده خواهند ماند ، و افرادی که به آنها می رسند برای همیشه زنده خواهند ماند .