1- محیط:
در وهله ی اول شامل پدر و مادر است که بیش ترین نقش را در موفقیت دانش آموز دارند. خانواده های موفق معمولاً گفت وگو در مورد مسائل اصلی دانش آموز را در اولویت قرار می دهند و از طرح مسائل بی مورد مانند قیاس فرزندشان با دیگران خودداری می کنند. فرزند خود را در انتخاب رشته آزاد می گذارند و پیگیر ناکامی های گذشته ی خود در آینده ی فرزندشان نیستند و محیطی امن و آرام و به دور از تنش را برای او مهیا می کنند.
2- تلاش و انگیزه (هدف):
سؤال اساسی این است که کدام یک مقدم است. ما در شروع تحصیلات ابتدایی، هیچ گونه ذهنیتی نسبت به هدف، نمره و نتیجه نداشتیم، بلکه ابتدا تلاش کردیم و مورد تشویق قرار گرفتیم و کم کم این سیر شروع شد و هدف در ذهن ما شکل گرفت.
3- مهارت های شناختی و فراشناختی:
این مهارت ها دانش جدید و کارا در قیاس با علوم مدیریت و روان شناسی محسوب می شوند. در این مهارت های یاد می گیریم که دانش های پنهان در مورد نقاط قوتمان را کشف کرده و آن ها را برای نقاط ضعف مرتبط با قوت به کار ببریم. با این مهارت مسیر پیشرفت را طی کرده و به موفقیت دست خواهیم یافت.
4- منابع:
این مورد شامل مواردی مانند معلم، کتاب های کمک آموزشی، مدرسه و مشاور می شود. بر اساس تحقیقات انجام شده اگر منابع در بهترین حالت باشد فقط 30 درصد مؤثر خواهد بود.