لزوم توجه به روزهای آموزشی و تعداد روزهای تعطیل از دسته مسائلی است که در تمام کشورهایی که آینده آن برای مسئولانش اهمیت دارد، مورد بحث قرار می گیرد و در نهایت با یک منطق درست، تعداد روزهای تعطیل تصویب می شود.
توازن بین روزهای آموزشی و روزهای تعطیلی و همچنین کیفیت آموزش و پرورش از جمله مسائلی است که می تواند به تربیت دانش آموزان کوشا و خلاق کمک کند.
با وجود اینکه اکثر کشورهای جهان به تعطیلات تابستانی مدارس پایبند هستند، اما در عین حال نیز معتقدند این دوره از تعطیلات باید هدفمند شود و اگر با برنامه ریزی پیش رود، نه تنها مضر نیست، بلکه می تواند با آمادگی دوباره دانش آموز، به او در تلاش بیشتر در زمینه کسب دانش انگیزه دهد.
این روند در حالی اتفاق می افتد که تعطیلات تابستانی در مدارس اروپا یکسان نیست و هر کشور با صلاحدید مسئولانش، مدت مشخصی را برای تعطیلات دانش آموزان تعیین کرده اند.
بر همین اساس، روزهای تعطیلات تابستانی در مدارس اروپا به شرح زیر است:
ترکیه 98 روز
ایتالیا 91 روز
روسیه، یونان و پرتغال 84 روز
فنلاند، مجارستان و اسپانیا 77 روز
سوئد 70 روز
فرانسه، بلژیک و ایرلند 63 روز
هلند و نروژ 63 روز
آلمان، دانمارک و انگلیس 42 روز
البته در این آمار باید به تعطیلات تابستانی دانش آموزان ایرانی به صورت ویژه توجه کنیم؛ دانش آموزان متوسطه در خرداد ماه، امتحانات دارند که اگر تمام روزهای خرداد ماه را به عنوان ایام امتحانات در نظر بگیریم، از اول تیر ماه تا پایان شهریور ماه، دانش آموزان دوره متوسطه 93 روز تعطیلات تابستانی دارند.
اما وزارت آموزش و پرورش در سال جاری، آخرین روز تحصیلی دانش آموزان دوره ابتدایی را 13 خرداد ماه اعلام کرد و با توجه به اینکه دو روز قبل از این روز «پنج شنبه و جمعه» بوده و دانش آموزان تعطیل هستند، در حقیقت از 11 خرداد ماه، دانش آموزان دوره ابتدایی تعطیل بودند که نشان می دهد تعطیلات تابستانی دانش آموزان دبستانی ایرانی 113 روز است.
انگلیس رکورددار روزهای آموزشی
دانش آموزان انگلیس، حداقل با 170 روز آموزشی جزء دانش آموزانی به شمار می آیند که بیشترین دوران تحصیلی در یک سال را طی می کنند.
حفظ سلامت آموزشی با تصمیم درست مدیران بالارتبه
طبق داده های جدید توسط کمیسیون اروپا، بچه های ابتدایی و متوسطه در جنوب اروپا تمایل دارند تابستان طولانی تر داشته باشند، اما مسئولان آموزشی با توجه به نیاز آموزشی آنها در این مقطع تحصیلی حاضر به بیشتر کردن روزهای تعطیل نیستند.
سلامت جسمی و روانی دانش آموزان در گروی چگونگی روند تعطیلات
با توجه به اینکه محققان باور دارند تعطیلات تابستانی مدارس به آمادگی دوباره معلم و دانش آموز کمک می کند و تضمینی برای سلامت روانی آنها می شود، اما باید این را نیز در نظر گرفت، آیا تعطیلات برای دانش آموز مثبت بوده یا ذهن و روان دانش آموز را تخریب کرده و وی آمادگی خود را برای تحصیل از دست داده است.
کمتر از یک ماه از هشدار کارشناسان اروپایی نسبت به تعطیلی تابستانی مدارس می گذرد؛ هشداری که خانواده ها را نسبت به واقعیات این روزهای تعطیل آگاه می کند.
شاید هیچ کدام از ما به عنوان فردی عادی ندانیم که عدم فعالیت فرزندمان در این تعطیلات چه آسیبی به سلامت جسم و روان او می زند و تنها تلنگری از سوی یک آدم آگاه ما را دل نگران آینده کودک و نوجوانمان می کند.
با تغییر علائق و سلایق کودکان و نوجوانان، تعطیلات تابستانی اگر برنامه ریزی نشود، می تواند بیشترین تأثیرات منفی را بر آینده آنها بگذارد.
تغییر بازی های کودکانه
پژوهشگران با باور اینکه بازی های کودکان و نوجوانان تغییر کرده است، می گویند: «در چند سال اخیر خانواده ها و مربیان آموزشی با پدیده ای مواجه شدند که کودکان و نوجوانان به جای بیرون رفتن و بازی با دوستانشان، خود را در خانه و پای گوشی هوشمند و تبلت حبس می کنند و تمام تعطیلات خود را اینگونه می گذرانند»؛ این در حالی است که کوتاه شدن تعطیلات و یا حتی المقدور، هدفمند کردن آن توسط نظام آموزشی اینگونه آسیب ها را به حداقل می رساند.
کاهش تناسب اندام در تعطیلات تابستانی
از طرفی، نشستن های مداوم موجب از بین رفتن تناسب اندام کودکان و نوجوانان می شود و چاقی تنها ارمغان این بی تحرکی هاست.
افت تحصیلی با اضافه شدن وزن
هنگامی که دانش آموز با چند کیلو اضافه وزن و روزهایی که همه آنها به پای بازی های رایانه ای گذشته، به مدرسه باز می گردد، یقیناً مثل سابق حوصله درس و مطالعه را ندارد و از هر ترفندی برای فرار از درس خواندن استفاده می کند.
افزایش خطر ابتلا به دیابت و بیماری های قلبی
موضوع مهم بعدی، بیماری های بی شماری است که در نتیجه چاقی پدید می آیند؛ کارشناسان هشدار می دهند که تعطیلات تابستانی در درازمدت میتواند تأثیر سوء بر سلامتی داشته باشد و خطر چاقی، دیابت و بیماری را در کودکان افزایش دهد.
اضافه وزن بیش از 20 درصد کودکان ابتدایی
براساس آمارهای منتشر شده از سوی نظام پزشکی اروپا، بیش از 20 درصد از کودکان ابتدایی دچار اضافه وزن و چاقی هستند و آمار آنها تا پایان تحصیلات دوره راهنمایی به 33 درصد افزایش می یابد؛ علاوه بر بی تحرکی، تغذیه نامناسب هم عامل مهمی در ایجاد اضافه وزن دانش آموزان است.