این یافته ها از مطالعه ای مقدماتی که در کنفرانس سالیانه ی روانشناسی در بریتانیا، در سوم می 2017، در شهر برایتون ،توسط دکتر مارتین گراف (استاد دانشگاه ولز جنوبی) مطرح شد، به دست آمده است.
در این مطالعه از 340 شرکت کننده خواسته شد تا به پرسش هایی کاملاً شخصی در باره ی شبکههای اجتماعی پاسخ بدهند. هم چنین از آن ها خواسته شد که بگویند تا چه حد با 25 روشی که برای ارزیابی افراد در شبکه های اجتماعی توصیه می شود، موافق هستند. برای مثال جملاتی مانند: "وقتی در شبکه های اجتماعی مورد توجه قرار می گیرم، حالم بهتر می شود." یا " به نظر من کسی که لایک بیش تری روی پست هایش دارد، محبوب تر است."
بررسی ها نشان داد افرادی که به گرفتن لایک گرفتنِ بیش تر اهمیت می دهند (از دیگران می خواهند پست هایشان را لایک کنند) عزت نفس کم تری دارند و کم تر قابل اعتمادند. این مطلب در مورد افرادی صادق بود که بعضی از پست های خود را پاک می کردند یا عکسی را برای پروفایل خود انتخاب می کردند که بیش تر لایک خورده است.
نتایج هم چنین نشان داد که لایک های بیش تر باعث نمی شود افراد احساس بهتری نسبت به خود داشته باشند یا زمانی که افسرده اند، حالشان بهتر شود.
دکتر گراف می گوید: «استقبال بیش تر به استفاده از شبکه های اجتماعی این نگرانی را به وجود آورده که ممکن است بر سلامت روان ما تأثیر بگذارند. اگرچه این مطالعه در مقیاس کوچکی صورت گرفته است، اما نتایج نشان داد که نحوه ی ارتباط با شبکه های اجتماعی می تواند بر احساسات ما تأثیر بگذارند و این تأثیر ها همواره مثبت نیستند.»